Välkommen,Welkom,Welcome

tisdag 22 januari 2013

Möte med likasinnade

I bland, pa de mest oväntade platser händer det..
Ögon kontakt, ett leende och ett vänligt ord..en kontakt och bra kemi..DET ger guldkanter pa vardagen.
I dag stog jag och pratade med en kvinna pa apoteket ...Hon var tydligt inte i fran Holland ..dialekten och hennes yttre, om man säger sa...töd pa att hennes ursprung var icke Veluwe (omradet där jag bor i)..
"a vilken vacker dialekt du har!!!"..sa hon med ett brett leende ...ÖÖÖHH..jag som inte ser ut som en typisk Svenska, har bott 20 ar i NL och verkligen känner mig 50-50...
"det är en Svensk dialekt"...jag behövde ju inte tillägga att det var en bräkig HALLÄNDSK dialekt...det hade ju varit lite för komplicerat..
"Hur länge har du bott i NL" fragade hon
"20 ar ...och du?"
"10...jag kommer i fran Afganistan"
"Du pratar jättebra Holländska!!! sa jag"
"Holländska är svart"
"ja, jag vet"
"Vi gör sa gott vi kan"
"Ja..sa jag...vi gör sa gott vi kan"

Jag kände sa mycket respekt för denna vackra,smarta kvinna som, liksom jag..brottar med det Holländska spraket, med traditioner,...och vi gör sa gott vi kan..
Het is niet altijd makkelijk...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar